Stipendieutdelning blir del av utställningen BYGGET – ett konstverk av besökare och konstnärer

Följ med när en stor rumslig installation av trä och tryckta tyger växer fram i konsthallen 2 april till 21 maj. Delar av arbetet görs av våra besökare tillsammans med konstnärerna, samtidigt uppmärksammas årets kulturstipendiater under konstverkets framväxt. BYGGET blir även en scen för andra framträdanden och möten inom kultur och konst.

Bygget 2 april-21 maj. Pinnar och mönster o svart färg i bakgrunden.

Idén bakom utställningen

Idén bakom BYGGET kopplar tillbaka till barndomens fria skapande och fantasilekar. Kojan i skogen som ständigt var i förändring och som med hjälp av fantasin både kunde vara ett slott, en båt på havet eller affär.

Konstnärerna Tova Fransson, Olle Halvars och MASU (Mattias Gunnarsson och Susanne Westerberg) ska under utställningsperioden bygga en stor rumslig installation i Katrineholms konsthall. Det blir ett bygge som sker intuitivt och utan ritningar. Delar av arbetet görs tillsammans med besökare som kommer till utställningen. Konstnärerna bygger upp en installation av träpinnar med en metod som påminner om plockepinn eller fåglarnas bobygge. Former och mönster trycks med konstgrafiska metoder på textil som i sin tur växer ihop med trästrukturen och utställningsrummet. Bygget sker och förändras under hela perioden och därför kommer utställningen ändra karaktär flera gånger innan allt är klart.

BYGGET kommer också i olika stunder bli ytor för sång, högläsning, teater, samtal och musik. Alla aktiviteter i BYGGET blir på det viset en del av konstverket.

Porträttbilder av konstnärerna.

Konstnärerna Tova Fransson, Olle Halvars och MASU.

Vernissage med stipendieutdelning, DJ och byggstart

Den 2 april inviger vi utställningen i konsthallen. Invigningen startar klockan 11 och bjuder på stipendieutdelning, presentation om utställningen, musik och så påbörjar vi bygget tillsammans med besökarna.

Märta Bergqvists kulturstipendium delas årligen ut till en yngre talangfull studerande inom kultur och konst såsom sång, musik, skulptur, måleri och liknande. Året stipendiater är Stella Moen och Olle Ronach.

Stella Moen som genom Kulturskolan och DuD studerat sång, drama, dans och musikal har varit med i en mängd föreställningar runt om i stan sedan barnsben. Hon är en talangfull studerande, just nu på Show & Musikal på Markaryds Folkhögskola och under våren kommer hon söka vidare till högre studier inom musikal. Olle Ronach är aktiv i Katrineholms kulturliv genom Katrineholmsrevyn och olika musikprojekt. Efter att ha studerat musik på gymnasiet och på folkhögskolenivå studerar Olle Ronach på kandidatprogrammet i musikproduktion på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.

Stipendiet delas ut av Kulturnämndens ordförande Cecilia Björk och är på 10 000 kronor vardera.

Under vernissagen spelar DJ Mikael Jonasson soft techno. Stockholmsbaserade Mikael Jonasson är DJ och producent som tänjer på gränserna för den moderna klubbmusiken med sina ganska sällsynta technoproduktioner. Med releaser på skivbolag som Exile, Figure och Drumcode är Mikael en av nyckelaktörerna på den internationella technoscenen.

Konstnärerna är även på plats och presenterar utställningen och startar uppbyggnaden tillsammans med besökarna.

Pressvisning av utställningen BYGGET

Var: Katrineholms konsthall

När: Torsdag 31 mars klockan 13

Medverkar: Tova Fransson, Olle Halvars och MASU (Mattias Gunnarsson och Susanne Westerberg) samt Gustav Person från Katrineholms konsthall.

Invigning med stipendieutdelning, byggstart och DJ

Var: Katrineholms konsthall

När: Lördag 2 april klockan 11

Medverkar: Cecilia Björk, Stella Moen, Olle Ronach, Mikael Jonasson, Tova Fransson, Olle Halvars och MASU (Mattias Gunnarsson och Susanne Westerberg) samt Gustav Person från Katrineholms konsthall.

Konstintendent – utställningar och projekt

Gustav Person