Perrongen 10 år!

I år är det tio år sedan Lokstallarna slog upp de nya ungdomslokalerna och blev Perrongen. Det ska såklart firas!

Den 5 maj klockan 17-21 korkar vi upp bubblet, skjuter av raketerna, kastar konfettin, poppar ballongerna – ja, ni fattar. Vi firar helt enkelt. Det blir en kväll fylld av musik, uppträdanden, DJ, open stage och mat.

Under hela firandet har Perrongen öppet hus och workshops. Kvällen toppas med en konsert där scenen bland annat intas av konferencier Adam ”Med rätt att glittra” Warhester, artisten Viktor Nordström – och sist men inte minst rapparen Jelassi.

På Perrongen är ungdomarnas önskemål och drömmar alltid i fokus och det är deras önskemål som styr verksamheten. Under firandet den 5:e maj är en del av dessa drömmar möjliga att förverkliga; då uppträder både Perrongens egna ungdomar och etablerade artister.

Om verksamheten

Perrongen har under ett decennium varit en central kulturplats för ungdomar. Ungkulturhuset invigdes den 5 maj 2012 och sedan dess har mycket hänt. Dance battles, låtskrivarverkstäder, nattfotboll, sommarskola, ungdomsutbyten med andra länder (Erasmus), tjejskate, graffitiworkshops, konserter, halloweenfester och musikfestivaler är ett axplock av alla aktiviteter. Stora artister som Cleo och Linnéa Henriksson har uppträtt och många lokala ungdomar har här fått blomma och glittra för att senare erövra andra scener med sång, musik, konst och dans.

Perrongen har samarbetat och fortsätter samarbeta med olika aktörer som Sörmlands museum, Komtek, Kattkon, Studiefrämjandet, Åsa folkhögskola, Livekarusellen och många lokala föreningar liksom varit delaktiga i flera av Kulturskolans storföreställningar.

Här har det bedrivits integrationsprojekt, filmskaparprojekt och år 2019 hade vi "Hela orten rullar" här, ett integrations- och skate-evenemang som genomfördes med Svenska skateboardförbundet.

Perrongen var en av de första verksamheter som HBTQI-certifierades år 2017 och HBTQI-kaféet MOGAI är en viktig del av verksamheten. Flera i personalgruppen är sedan 2019 också utbildade ANDTS-coacher och ANDTS-coachutbildare och hoppas kunna sprida kunskap kring ANDT (Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel) bland både ungdomar och i andra verksamheter och på så sätt förebygga användningen av framför allt droger och tobak.