Tobaksfria dagen 31 maj - få hjälp med att sluta röka

Visste du att det finns mer än 8000 skadliga ämnen i tobaksrök? Det påverkar både dig och personer i din närhet. Tisdag 31 maj kan du träffa regionens hälsoinformatörer och prata om din hälsa.

Tisdag 31 maj är tobaksfria dagen. Den uppmärksammar vi lite extra i år tillsammans med Region Sörmland för att informera om rökning och hur det påverkar din hälsa. Du kan prata om hur du mår och ställa frågor om hälsa och rökning.

Träffa en hälsoinformatör

Hälsoinformatörerna pratar flera olika språk och kommer att vara på olika platser i Katrineholm tisdag 31 maj för att svara på dina frågor om hälsa:

Familjecentralen Nävertorp

klockan 10.30-11.30

Biblioteket/Kontaktcenter

klockan 11-13

Strömplan/torget

klockan 12-14

Tågstationen

klockan 16-18

ICA Maxi, Lövåsen

klockan 16-18

Vill du få hjälp att sluta röka?

Har du inte möjlighet att träffa hälsoinformatörerna? Eller vill du läsa själv om hur du kan sluta röka? Besök 1177.se. Länk till annan webbplats.

Har Katrineholms kommun rökfria miljöer?

Den 1 juli 2019 trädde den nya lagen om tobak och liknande produkter i kraft. Det här har gett oss fler rökfria utomhusmiljöer. Det gör att både barn och vuxna nu kan vistas nästan överallt utan att besväras av rök. Exempel på rökfria miljöer som ska vara rökfria enligt lag är:

• Områden i anslutning till färdmedel som finns utomhus, exempelvis perronger, busshållplatser och taxizoner samt biljettområden och gångbanor i anslutning.
    På uteserveringar utanför exempelvis restauranger och caféer.
  • Inom inhägnade platser utomhus som huvudsakligen är till för idrottsutövning (idrottsanläggningar). Det gäller även om exempelvis konserter och mässor genomförs på den platsen.
  • På lekplatser som allmänheten har tillträde till.
  • Vid entréer till lokaler och andra utrymmen som omfattas av rökförbud enligt lagen om tobak och liknande produkter, till exempel entréer till restauranger, järnvägsstationer och lokaler för hälso- och sjukvård samt kommunens entréer.

I Katrineholms kommun har kommunstyrelsen beslutat att utöka rökförbudet och uppmanar även till rökfria miljöer på:

• badplatser
  • utegym
  • parker.

Vill du veta mer om rökfria miljöer? Kolla in sajten rokfrimiljo.nu Länk till annan webbplats.