Parkera i parkeringshuset Pionen

Mitt i stan hittar du parkeringshuset Pionen som erbjuder två timmars gratisparkering för den som vill besöka affärer och restauranger samt parkeringsmöjligheter för den som pendlar nära Resecentrum.

Christer Sundqvist (M) och Johan Söderberg (S) bjuder in till parkeringshuset. Bilden är tagen utomhus på hösten. Foto: Josefin Lundin

Christer Sundqvist (M) till vänster och Johan Söderberg (S) till höger bjuder in till parkeringshuset. Foto: Josefin Lundin

Det nya parkeringshuset hittar du på Köpmangatan 3 Länk till annan webbplats. (bredvid Stortorget och järnvägsstationen) i Katrineholm. Parkeringshuset har plats för 33 bilar, varav två platser är laddplatser för elbil.

– En stor fördel för våra företagare i centrum med fler tillgängliga parkeringar nära affärer, restauranger och gångstråk som dessutom är gratis under två timmar. Det skapar också fler möjligheter för den som pendlar att ha en trygg och smidig parkering nära tåg och buss, säger Johan Söderberg (S) kommunstyrelsens ordförande och får medhåll:

– Äntligen, det här har vi väntat på. Fler parkeringsplatser och smarta betalsystem som gör det enkelt att parkera oavsett om du vill parkera en timme eller en hel dag, säger Christer Sundqvist, (M) kommunstyrelsens vice ordförande.

Fakta om parkeringshuset Pionen

Parkeringshuset Pionen hittar du på Köpmangatan 3 i Katrineholm.
Antal parkeringsplatser: 33.
Kostnad betalautomat: Här parkerar du gratis de två första timmarna. Sedan gäller 8 kronor per timme och 70 kronor per dygn.
Öppettider: Parkeringshuset är öppet alla dagar i veckan klockan 7-22.
Ladda din elbil: det finns två stycken laddplatser för elbil i parkeringshuset.
Kameraövervakning: parkeringshuset är kameraövervakat på in- och utsidan.

Betalningsmetoder

Parkera med Katrineholms kommun

Scanna QR-koden som du hittar på skylten vid infarten till parkeringshuset med kameran i din mobiltelefon, registrera dig och börja parkera. Betalning sker automatiskt vid utfart. Kameror läser av ditt registreringsnummer vid in- och utfart och porten öppnas automatiskt. Du får också en QR-kod till din mobiltelefon som du scannar vid gångdörren för att komma in i parkeringshuset när porten är stängd.

Parkera med Parkster

Använd zonkod 15101 för p-hus Pionen i Parksters app i mobilen för att köpa p-biljett. Scanna Parksters QR-kod som du hittar på skylten vid infarten till parkeringshuset med kameran i din mobiltelefon, eller gå till parkster.se/app Länk till annan webbplats.. Ladda ner appen, skapa konto och följ deras instruktioner. Kom ihåg att gå till ”Garaget” och välj fliken ”Kameraparkering” i appen och markera de bilar du vill aktivera. Du får en kod på biljetten i appen som du använder vid gångdörren för att komma in i parkeringshuset när porten är stängd.

Kontakt eller support

Har du frågor eller behöver hjälp på plats i parkeringshuset? Tryck på telefonsymbolen som du hittar vid displayen vid sidan om gångdörren. Du kommer då till vår support för parkeringshuset. Du kan också ringa vår support på telefonnummer 013-266 12 14. Du kan också ringa Katrineholms kommuns felanmälan på telefon: 0150-571 69.

Fler än 450 dedikerade parkeringar till centrumhandeln

Sedan tidigare finns fler än 450 dedikerade parkeringsplatser till handeln. Du hittar cirka 100 av dem vid Fabriksgatan/Trädgårdsgatan (nära McDonalds) och kan parkera 2 till 4 timmar. Inom en radie av cirka 300 meter från resecentrum hittar du ytterligare drygt 350 parkeringsplatser med gångavstånd till affärer och restauranger. På andra sidan järnvägen finns det dessutom 237 platser i parkeringshuset Loket för shoppare eller pendlare och ytterligare cirka 190 parkeringsplatser för pendlare i centrala Katrineholm bara några hundra meter bort. Använd gärna vår parkeringskarta för att hitta våra parkeringsplatser.