Dags för årets kulturdag för barn!

Lördag den 22 april är det dags för årets stora kulturkalas, nämligen kulturdag för barn på Kulturhuset Ängeln! Under fyra timmar bjuds alla barn in till att testa på att spela instrument, skapa konst, testa teknik, skapa käpphästar och mycket mer. Kulturdagen avslutas sedan på topp med en konsert med Lönnebergakvartetten.

Varje vår anordnar Katrineholms kommun en kulturdag för barn på Kulturhuset Ängeln. Tillsammans med flera verksamheter och arrangörer blir det i år ett fullspäckat program som är gratis för alla barn att delta på. Kulturdagen är ett tillfälle för barn och unga att uppleva olika former av kultur och testa på nya aktiviteter.

Kom och tillverka käpphästar med Lyckliga Gatorna. Har du en egen häst så ta med den! Utanför kulturhuset sätter vi upp en hoppbana där du kan få hoppa med din häst. Du får också träffa författare Jenny Bicho som har skrivit böckerna om Vilde!

Det blir sagoläsning på arabiska och somaliska. Kulturskolan har konsert i Ljusgården. Du kommer också att kunna få prova på olika instrument i vår Vinterträdgård. Det blir också lite konstnärligt skapande med kulturskolan i Glasrummet. Kom-Tek är på plats för den som vill prova på en massa tekniska saker. Konstverkstan är öppen för alla målarsugna barn.

För den som är danssugen så finns Mer Dans Åt Folket på plats. Dansen sker utomhus.

Kulturdagen avslutas med en konsert i Hörsalen. På scenen är Lönnebergakvartetten.

Aktuella tider för dagen*:

• Klockan 11.00 – 11.30 – Sagoläsning i Bubblan på arabiska och somaliska
  • Klockan 11.00 - 12.00 – Möt Jenny Bicho i Glasrummet. Jenny berättar om Vilde, käpphästar och sitt författarskap. PS några av käpphästarna från hennes böcker är med på plats.
  • Klockan 11.00 - 15.00 – Mer Dans Åt Folket finns i parken utanför kulturhuset. Där får alla, som vill, dansa.
  • Klockan 11.00 – 15.00 – Kom-Tek låter alla får prova på tekniska roligheter.
  • Klockan 12.00 - 15.00 – Käpphästillverkning och hoppbana med Lyckliga Gatorna.
  • Klockan 11.30 – 14.00 – Prova-på olika instrument i Vinterträdgården.
  • Klockan 13.00 - 14.00 – Kulturskolan spelar i Ljusgården.
  • Klockan 14.00 – 15.00 – Konsert med Lönnebergakvartetten i Hörsalen.

*Tiderna är ungefärliga.

Carina Nilsson, kultursamordnare