AI kameror i Katrineholm uppmärksammas nationellt

I sommar har Katrineholm blivit föremål för nationell uppmärksamhet när TV4 rapporterade om stadens användning av AI-kameror. Denna banbrytande kamerateknologi har satt sin prägel på det centrala Katrineholm och stärkt säkerheten på ett innovativt sätt. De avancerade kamerorna har förmågan att automatiskt detektera avvikande situationer och agera som larm. Statistik från TV4 visar att endast en tiondel av Sveriges kommuner har infört denna nya teknik.

Johan Söderberg berättar i ett TV4 nyhetsinslag, om AI kameror i Katrineholm.

Trots sitt vanliga yttre har dessa kameror utrustats med sofistikerad AI-mjukvara. Denna mjukvara utvecklas över tid för att kunna bedöma och hantera olika situationer på ett träffsäkert sätt. Begreppet AI refererar till datadrivna system som kan uppfatta sin omgivning, tänka, lära och vidta åtgärder.

Katrineholm planerar för trygghetskameror på fyra nya plaster; centrum, Stadsparken, Sportcentrum samt småbåtshamnen vid Djulö. Redan idag finns en av dessa kameror installerad vid ungdomskulturhuset Perrongen.

- Katrineholms kommun har som mål i kommunplanen att det ska vara tryggt och säkert att leva och verka i kommunen. Kameror är ett hjälpmedel att skapa trygghet. Den här nya AI kameran lär sig vad som kan vara avvikande beteende. Kameran är kopplad till en larmcentral som tittar på och värderar situationen. Beroende på händelse larmar sen larmcentralen ut rätt resurser till platsen. Det kan vara någon som ramlat och behöver hjälp men det kan också var en hotfull situation, berättar Johan Söderberg (S) kommunstyrelsens ordförande.

Under sommaren besökte TV4 Katrineholm för en intervju med Johan Söderberg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. angående stadens användning av AI-kameror. Resultaten från en TV4-enkät, besvarad av 140 kommuner och presenterad av TV4 Nyheterna visade att elva procent av dessa kommuner använder AI-teknologi. Myndigheten för digital förvaltning har beräknat att den offentliga sektorn potentiellt skulle kunna spara 140 miljarder kronor per år genom att implementera AI-teknik.

- Kompetensförsörjningen är den största utmaningen för alla kommuner och regioner. Genom att använda modern teknik som AI och andra innovativa lösningar för att arbeta mer effektivt, tror jag att det finns en betydande potential att framgångsrikt uppfylla vårt åtagande för välfärden i framtiden, säger Johan Söderberg.

För att se TV4 Nyheternas reportage om ämnet, klicka här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Källa: TV4 Nyheterna
Bild: TV4