Välkomstceremoni för nya medborgare

Stadsparken fylldes med katrineholmare under nationaldagen som tillsammans firade sina nya svenska medborgarskap. Det bjöds på sång, dans, traditionell fika och rörande tal. Det delade även ut minnesbevis till de som beviljats svenskt medborgarskap under 2023.

– I Katrineholm har vi den stora glädjen att för andra året i rad på nationaldagen, bjuda in nya svenska medborgare till Stadsparken. Dagen är både högtidlig och känslosam. Att bli medborgare i Sverige innebär tillhörighet och gemenskap. Man får både rättigheter och skyldigheter som svensk medborgare. Rättigheterna ger frihet att sträva mot personliga mål och skyldigheterna innebär att man ska följa svensk lag, lära sig svenska och bidra till samhällets utveckling. För mig är det viktigt att alla göra sitt bästa utifrån sina egna förutsättningar. Jag vill välkomna er till Sverige och Katrineholm, säger Johan Söderberg (S) kommunstyrelsens ordförande.

Årlig Medborgarskapsceremoni
Varje år bjuder Katrineholms kommun in alla katrineholmare som beviljats svenskt medborgarskap under föregående år till en Medborgarskapsceremoni. Ceremonin äger rum i Stadsparken och de inbjudna gästerna får ta med sig sin familj. Inbjudningarna skickas ut per post under våren. I år bjöds 471 nya medborgare in till ceremonin.